link do filmu
link do znaleziska
Rok 1972. Pierwszy wypadek jumbo jeta i od razu najfatalniejszy w skutkach w historii USA. Przepala się mała żarówka co pochłania załogę do tego stopnia, że nie zajmują się niczym innym.
W historii jeden zwrot akcji za drugim. Bagna, koleś polujący na żaby na poduszkowcu ratujący rozbitków, aligatory, węże. W 18:00 poznajemy też jak potężną postacią, niosącą nadzieję, może być bard. Za smarka,jak grałem w Baldur’s Gate, nigdy barda nie wybierałem bo beznadziejny był a tutaj proszę. Ciekawe jak potężny bard mógł się stać i z bogurodzicą tysiąca gardeł na ustach nacierać na przeciwników.
Wracając do tematu, bagna niosą za sobą jeszcze dalsze konsekwencje jak gangrena gazowa i amputacje kończyn czy nawet zgony w tle. Jednak gdyby nie amortyzacja, którą zapewniły mokradła, mniej osób przeżyłoby wypadek.
Idźmy dalej. Jak to w lotnictwie, każda katastrofa to splot niefortunnych zdarzeń i decyzji czy zachowań. W tym przypadku podział ról w załodze, myślenie tunelowe ale i niedoskonałości mechaniczne w postaci autopilota rozłączającego kontrolę wysokości po lekkim pchnięciu w wolant. Do tego jeszcze kontroler lotu, który nie mógł poświęcić samolotowi więcej uwagi ze względu na inną sytuację awaryjną w tym samym momencie.
Przypadek ten był początkiem lepszych szkoleń załóg i dyskusji o psychologii w kokpicie. W końcu ok 70% wypadków spowodowane jest błędem ludzkim.
Na koniec jeszcze truskawka na torcie w postaci duchów 😀 wielu świadków donosiło, że widziało duchy załogi feralnego lotu na innych samolotach, tego samego typu, linii Eastern Air lines. Podobno pojawiały się tylko na tych egzemplarzach, w których zamontowano części z wydobytego wraku, które można było użyć ponownie. Sprawa zaszła na tyle daleko, że władze linii zdecydowały się usunąć rozszabrowane części z samolotów 😀 i problem zniknął! 😀 Powstała nawet na ten temat książka.
A to wszystko zaczęło się od przepalonej żarówki.
#zainteresowania #lotnictwo #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #samoloty #technologia
Powered by WPeMatico
No Comments
Comments are closed.