Linię kolejową Malmbanan można uznać za jedną z ciekawszych tras kolejowych na świecie. Pociąg kursuje na malowniczej trasie Kiruna – Narvik przewożąc rudę żelaza wydobytą ze szwedzkiej góry Kiirunavaary. Jest niesamowicie ciężkim okazem na europejskich torach, ponieważ załadowany waży aż 8100 ton. Co może jeszcze bardziej interesujące jadąc ze Szwecji do Norwegii, nie pobiera energii elektrycznej z sieci a wręcz przeciwnie, bo jeszcze ją produkuje. Jak to się dzieje?
W tym przypadku została wykorzystana zależność, że podczas hamowania silniki elektryczne działają jak prądnice. Załadowany, ciężki pociąg zjeżdża z wysokości 500 metrów nad poziomem morza, jednocześnie cały czas hamując silnikiem. Wytwarza w ten sposób energię elektryczną, gdzie 20% z niej jest wykorzystywana przez pociąg, natomiast 80% jest przekazywana do sieci trakcyjnej.
Hamowanie rekuperacyjne, bo tak nazywa się ten mechanizm, jest również wykorzystywany w innych środkach transportu, jak na przykład tramwajach, autobusach, samochodach elektrycznych czy w Formule 1.
#electromeissner – podoba Ci się obserwuj, nie podoba czarnolistuj 😉
pokaż spoiler #kolej #elektrotechnika #elektryka #szwecja #norwegia #technologia #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu
Powered by WPeMatico
No Comments
Comments are closed.